Parkovanie v Petržalke zadarmo: pre všetkých a navždy? PDF Tlač Email
 

Plánované “spoplatnenie” parkovania v MČ Petržalka vyvolalo v ostatnom čase búrlivú diskusiu. Keďže ide o tému plnú emócií, začnime faktami, na ktorých sa asi všetci zhodneme:

1. v Petržalke je katastrofálny nedostatok parkovacích miest. Pri plánovaní výstavby nového sídliska v 70tych rokoch asi nikto nerátal s tak dramatickým nárastom počtu áut.
2. situáciu navyše komplikujú firemné a “cezpoľné” autá (ľudia bez trvalého pobytu neplatia v Petržalke miestne dane). Dnešnému stavu nenapomáha ani trend, keď jedna rodina má 2, alebo 3 motorové vozidlá.
3. Situácia sa istotne nebude zlepšovať a už dnes je neúnosná. Čím prv by malo prísť nejaké skutočné riešenie (nie namaľovanie pár nových čiar).
4. Jediné reálne, systémové východisko je spoplatnenie parkovania s istým zvýhodneným rezidentov, teda ľudí, ktorí majú v Petržalke trvalý pobyt. Je pritom jedno, či sú pôvodom zo Zvolena, alebo z Košíc.

Zatiaľ totiž nikto ani len nenaznačil inú alternatívu riešenia. Je úplne nemysliteľne aby taká nedostatková komodita, akou je dnes parkovania bola bezplatná.. (samozrejme samostatné spoplatnenie nič nerieši – ale k tomu sa dostaneme). Už dnes Petržalka vyzerá ako vojnová zóna, kde boli náhodne porozhadzované vozidlá. Parkujeme na úkor verejnej zelene a chodníkov... U ulice sa nafúknuť nedajú.
Toľko zatiaľ východiskové fakty.

Zahraničie
Poďme však ďalej: istotne každý uzná, že auto predstavuje istý “nadštandard”. Ten si vyžaduje ďalšie prevádzkové náklady: poistenie, pravidelný servis, údržbu, tankovanie.... a tiež parkovanie!
V civilizovaných krajinách si ľudia dávno zvykli, že parkovanie auta na verejnom priestore (ktorý slúži všetkým) nepatrí medzi základné ľudské práva. V niektorých štátoch dokonca k evidencií vozidla na dopravnom inšpektoráte musí majiteľ doložiť vlastníctvo alebo prenájom parkovacieho miesta, či garáže.

Čo plánuje Petržalka?
V súvislosti z vyššie uvedeným začala MČ Petržalka zvažovať alternatívy riešenia. Keďže na úrovni hlavného mesta nedošlo k dohode medzi mestskými časťami, padlo rozhodnutie riešiť kritickú situáciu individuálne. Ešte v minulom volebnom období bol v miestom zastupiteľstve prijatý materiál, ktorý hovorí o rezidenčnom parkovaní. Osobne som ho nepodporil, kvôli výhradám technického charakteru.
Na základe toho rozhodnutia bola tento rok spustená verejná obchodná súťaž (píšem o nej nižšie) a finálnu bodku by malo urobiť zastupiteľstvo, ktoré príjme „prevádzkový poriadok“ (tiež viď nižšie). Isté však je, že rezidenčné parkovanie (skôr alebo neskôr) Petržalku neminie.

Kritické hlasy
Kritici môžu namietať, že spoplatnenie samo osebe nič nevyrieši: autá budú parkovať tam kde doteraz, akurát budú za to platiť. Dovolím si nesúhlasiť a to z viacerých dôvodov:
1. v prvom rade sa dosiahne elementárny poriadok: spoplatnenie spôsobí, že z ulíc zmiznú autá, ktoré tam nemusia nevyhnutne stáť. Predovšetkým exotické ŠPZ, ktoré sa doparkujú v nedeľu večer a zázračne zmiznú v piatok popoludní. Cezpoľní jednoducho docestujú za prácou do Bratislavy radšej vlakom. Tiež by sme sa zbavili polonefunkčných „črepov“, ktorých po Petržalke parkuje neúrekom.
2. Výťažok z tzv. abonentiek a krátkodobého státia, bude po splatený koncesnej čiatky, účelovo slúžiť na ďalší rozvoj statickej dopravy (parkovania).
3. systém vytvorí DOPYT po parkovacích miestach v garážových domoch. Dnes, keď sa parkuje „zadarminko“ aj na tráve, by po nich ani pes neštekol. Naopak, v režime rezidenčného parkovania to bude reálna alternatíva.. Budovať garážové domy by potom mohla samospráva v spolupráci so súkromným sektorom.

Ako by mal vyzerať systém?
Systém by mal vyzerať asi takto: obyvateľ si každoročne kúpi rezidentskú kartu za manipulačný poplatok. Ten slúži na osadenie dopravného značenia a základnú údržbu parkovacích miest. Všetci ostatní budú potrebovať tzv. abonentku, ktorá bude podstatne drahšia... Pôjde o cezpoľných, firemné autá a DRUHÉ a TRETIE autíčko v rodine! Krátkodobé parkovanie sa štandardne spoplatní ako pri parkovaní povedzme v nákupnom centre. Práve z abonentiek a krátkodobého státia vznikne „budget“, ktorý by mal byť účelovo viazaný na údržbu a ďaší rozvoj parkovania.

Výber dodávateľa systému & mediálny tlak
Samospráva v žiadnom prípade nemá vlastné kapacity, aby prevádzkovanie podobného systému zvládla vo vlastnej réžií. Preto vedenie MČ spustilo verejnú obchodnú súťaž. Z troch prihlásených firiem splnila prísne nastavené kritéria iba jedna. Poslanci boli do súťaže zapojení len veľmi okrajovo, preto férovosť súťaže nevieme ešte objektívne posúdiť. Momentálne sa danou problematikou intenzívne zaoberáme a ak by vznikli podozrenia že súťaž bola neférová, budem trvať na jej zrušení (resp. opakovaní).
Z mediálnych výstupov ktoré som zaznamenal sa mi však zdá, že ide skôr o konkurenčný boj ako o hľadanie spravodlivosti. Každopádne súťaž dodávateľa systému je len jeden (aj keď podstatný) krok na uskutočnenie celého projektu. Debata o parkovaní by sa nemala zúžiť na výber dodávateľskej firmy. Neúspešné firmy, ak majú pocit že súťaž nebola spravodlivá, môžu využiť dostupné právne nástroje. Oni sa namiesto toho vypočítavo obrátili len na média. Mimochodom ukrátený uchádzač, čo najviac kričí nemá podľa účtovnej závierky skoro žiaden obrat. Čiže ide o garážovú firmičku :-)

Prevádzkový poriadok
Poslanci, ako iniciatívny ako kontrolný orgán samosprávy, budú môcť významne zasiahnuť do celého procesu. Na pôde zastupiteľstva sa totiž bude odsúhlasovať tzv. prevádzkový poriadok. V ňom sa presne špecifikujú ceny rezidenčnej karty, abonentskej karty, krátkodobého státia a všetky ostatné technické náležitosti.
Akokoľvek táto debata dopadne, pevne verím, že anarchií v petržalskom parkovaní už odzvonilo.


 
Obrazok, s.r.o. - reklamna agentura